Transport intermodalny, czyli droga do rozwoju

Ostat­nie mie­siące to czas nie­ustan­nych wyzwań dla więk­szo­ści podmio­tów ogól­no­świa­to­wej gospo­darki. Przed­się­bior­stwa, które świad­czą usługi w zakre­sie TSL (trans­port, spe­dy­cja, logi­styka) nie są wyjąt­kiem, ale ist­nieje pewien rodzaj trans­portu, który wyka­zuje dość obie­cu­jące pro­gnozy. Transport intermodalny, bo o nim mowa, to bar­dzo spe­cy­ficzna kate­go­ria prze­wo­zów oraz wiele pozy­tyw­nych aspek­tów. Czy połą­cze­nie eko­lo­gii oraz opty­ma­li­za­cji pokona kryzys?

Transport intermodalny- zało­że­nia i spe­cy­fi­ka­cja

Prze­wóz asor­ty­mentu w tej samej jed­no­stce ładun­ko­wej i przy wyko­rzy­sta­niu wię­cej niż jednej gałęzi trans­portu. Jest to naj­prost­sza defi­ni­cja translokacji, o któ­rej jest dzi­siej­szy arty­kuł, ale warto ponow­nie pod­kre­ślić wagę jed­no­li­to­ści całego pro­cesu. Inter­mo­dalna jed­nostka ładun­kowa zapew­nia szyb­kość, spraw­ność i ope­ra­tyw­ność całego pro­cesu wła­śnie dzięki temu, że nie ma koniecz­no­ści prze­ła­dunku towa­rów.

Wła­ściwy przerzut odbywa się z uży­ciem dwóch głów­nych metod. Pierw­szą jest kon­te­ner uni­wer­salny zamknięty o dłu­go­ści 20 stóp (pojem­ność 11 euro­plaet / 1 war­stwa) oraz 40 stóp (pojem­ność 25 euro­pa­let/ 1 war­stwa). To roz­wią­za­nie jest bar­dzo popu­larne w dys­try­bu­cji mię­dzy­na­ro­do­wej, a jego zale­tą jest moż­li­wość pię­trze­nia oraz dosto­so­wa­nie uży­tego kon­te­nera do indy­wi­du­alnych potrzeb kon­kret­nego zamó­wie­nia lub towaru. Kolejna tech­nika prze­wi­duje rota­cję spe­cjal­nych nadwozi wymien­nych (brak moż­li­wo­ści pię­trze­nia), które dodat­kowo wypo­sa­żone są w sta­bi­li­zu­jące nogi pod­po­rowe.

Naj­bar­dziej popu­lar­nym spo­so­bem na trans­port inter­mo­dalny jest kom­bi­na­cja samo­cho­dowo-kole­jowa (pig­gy­back), trans­port smo­cho­dowo-wodny (fishy­back) oraz połą­cze­nie prze­wozu samo­cho­do­wego z lot­ni­czym (bir­dy­back). Poza tymi naj­czę­ściej wyko­rzy­sty­wa­nymi tech­nikami ist­nieją także rza­dziej spo­ty­kane, ale nie mniej ważne. Należą do nich kom­pi­la­cje kole­jowo-wodne, ruro­cią­gowo- wodne, a także ruro­cią­gowo-samo­cho­dowe. W celu prze­ła­dunku jed­nostki inter­mo­dal­nej na inny śro­dek trans­portu wyko­rzy­stuje się sys­tem prze­ła­dunku pio­no­wego oraz pozio­mego.

Główne cechy trans­portu inter­mo­de­al­nego to:

  • jed­no­li­tość i kom­pa­ty­bil­ność jed­nostki ładun­ko­wej wzglę­dem gałęzi trans­portu;
  • prace prze­ła­dun­kowe ogra­ni­czone do mini­mum;
  • jeden wykonawca przewozu;
  • róż­no­rod­ność środ­ków trans­portu;
  • prze­wóz zor­ga­ni­zo­wany w ramach jed­nej umowy i stawki prze­wo­zo­wej.

Dobre przewidywania

Renoma i popyt na zasto­so­wa­nie trans­portu inter­mo­dal­nego z pew­no­ścią jest uza­sad­niony. Łącze­nie róż­nych typów i ele­men­tów prze­wo­zo­wych pozwala na ela­stycz­ność i uni­wer­sal­ność, a dzięki temu prze­miesz­cza­nie nieogra­ni­czone jest prak­tycz­nie żad­nymi barie­rami geo­gra­ficz­nymi. Wyko­rzy­sta­nie kon­te­nera lub zdej­mo­wa­nego nadwo­zia zapew­nia bez­pie­czeń­stwo dotar­cia do celu kom­plet­nego zle­ce­nia i łatwość kon­troli, a to ma ogromną wartość dla klientów.

Cią­gle rosną stan­dardy euro­pej­skie w obsza­rze usług logi­stycz­nych oraz sys­tematycznie dąży się do zmniej­sza­nia zanie­czysz­czeń powie­trza i poziomu hałasu. Prio­ry­te­tem jest rów­nież odcią­że­nie zatło­czo­nych dróg i auto­strad, w wyniku czego popra­wie ule­gnie ogólny stan bez­pie­czeń­stwa. Trans­port inter­mo­dalny jest waż­nym ogni­wem łań­cu­cha dostaw o cha­rak­te­rze glo­bal­nym i może pozytywnie wpłynąć na wyżej wymienione czynniki.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*