
Ostatnie miesiące to czas nieustannych wyzwań dla większości podmiotów ogólnoświatowej gospodarki. Przedsiębiorstwa, które świadczą usługi w zakresie TSL (transport, spedycja, logistyka) nie są wyjątkiem, ale istnieje pewien rodzaj transportu, który wykazuje dość obiecujące prognozy. Transport intermodalny, bo o nim mowa, to bardzo specyficzna kategoria przewozów oraz wiele pozytywnych aspektów. Czy połączenie ekologii oraz optymalizacji pokona kryzys?
Transport intermodalny- założenia i specyfikacja
Przewóz asortymentu w tej samej jednostce ładunkowej i przy wykorzystaniu więcej niż jednej gałęzi transportu. Jest to najprostsza definicja translokacji, o której jest dzisiejszy artykuł, ale warto ponownie podkreślić wagę jednolitości całego procesu. Intermodalna jednostka ładunkowa zapewnia szybkość, sprawność i operatywność całego procesu właśnie dzięki temu, że nie ma konieczności przeładunku towarów.
Właściwy przerzut odbywa się z użyciem dwóch głównych metod. Pierwszą jest kontener uniwersalny zamknięty o długości 20 stóp (pojemność 11 europlaet / 1 warstwa) oraz 40 stóp (pojemność 25 europalet/ 1 warstwa). To rozwiązanie jest bardzo popularne w dystrybucji międzynarodowej, a jego zaletą jest możliwość piętrzenia oraz dostosowanie użytego kontenera do indywidualnych potrzeb konkretnego zamówienia lub towaru. Kolejna technika przewiduje rotację specjalnych nadwozi wymiennych (brak możliwości piętrzenia), które dodatkowo wyposażone są w stabilizujące nogi podporowe.
Najbardziej popularnym sposobem na transport intermodalny jest kombinacja samochodowo-kolejowa (piggyback), transport smochodowo-wodny (fishyback) oraz połączenie przewozu samochodowego z lotniczym (birdyback). Poza tymi najczęściej wykorzystywanymi technikami istnieją także rzadziej spotykane, ale nie mniej ważne. Należą do nich kompilacje kolejowo-wodne, rurociągowo- wodne, a także rurociągowo-samochodowe. W celu przeładunku jednostki intermodalnej na inny środek transportu wykorzystuje się system przeładunku pionowego oraz poziomego.
Główne cechy transportu intermodealnego to:
- jednolitość i kompatybilność jednostki ładunkowej względem gałęzi transportu;
- prace przeładunkowe ograniczone do minimum;
- jeden wykonawca przewozu;
- różnorodność środków transportu;
- przewóz zorganizowany w ramach jednej umowy i stawki przewozowej.
Dobre przewidywania
Renoma i popyt na zastosowanie transportu intermodalnego z pewnością jest uzasadniony. Łączenie różnych typów i elementów przewozowych pozwala na elastyczność i uniwersalność, a dzięki temu przemieszczanie nieograniczone jest praktycznie żadnymi barierami geograficznymi. Wykorzystanie kontenera lub zdejmowanego nadwozia zapewnia bezpieczeństwo dotarcia do celu kompletnego zlecenia i łatwość kontroli, a to ma ogromną wartość dla klientów.
Ciągle rosną standardy europejskie w obszarze usług logistycznych oraz systematycznie dąży się do zmniejszania zanieczyszczeń powietrza i poziomu hałasu. Priorytetem jest również odciążenie zatłoczonych dróg i autostrad, w wyniku czego poprawie ulegnie ogólny stan bezpieczeństwa. Transport intermodalny jest ważnym ogniwem łańcucha dostaw o charakterze globalnym i może pozytywnie wpłynąć na wyżej wymienione czynniki.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis