Regeneracja opon to jedna z form recyklingu opon z zużytym bieżnikiem. Jest ona nie tylko ekologiczna, gdyż dzięki niej nie trzeba produkować kolejnego zestawu opon, lecz również ekonomiczna – zasadniczo bieżnikowanie opon jest tańsze niż zakup nowych. Czy jest jednak bezpieczna? Na czym polega bieżnikowanie opon? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? Ile kosztuje bieżnikowanie opon? Czy warto kupić opony bieżnikowane? Na te i inne pytania związane z bieżnikowaniem opon odpowiem w tym artykule.
Na czym polega regeneracja opon?
W dużym skrócie – regeneracja opon polega na nałożeniu nowego bieżnika na oponę, w której ten został zużyty (musi on wynosić minimum 2-3 mm, opona nie może być całkowicie „łysa”). W tym celu najpierw zdziera się stary bieżnik. Warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia regeneracji opony jest idealny stan korpusu opony – nie może posiadać ona żadnych pęknięć, uszkodzeń, dziur i zadrapań. Jeśli opona jest w porządku, bieżnik może być nakładany dwoma metodami: na zimno lub na gorąco.
Bieżnikowanie na zimno i na gorąco
Istnieją dwie metody nanoszenia nowego bieżnika na korpus opony. Jak sama nazwa wskazuje, różnią się one temperaturą, w której odbywa się ten proces. W przypadku bieżnikowania na zimno po usunięciu zużytej gumy z korpusu nakleja się nowy, uprzednio przygotowany bieżnik, który łączy się z karkasem poprzez umieszczenie go w autoklawie. Metoda ta jest bardziej uniwersalna dla różnych rodzajów opon i nie wymaga aż tak specjalistycznego sprzętu, dlatego zazwyczaj jest tańsza, ale nie aż tak dobra, jak w przypadku bieżnikowania na gorąco, gdyż istnieje ryzyko, iż bieżnik odklei się od korpusu. Bieżnikowanie na gorąco polega na nałożeniu nowego bieżnika na stary, oczyszczony korpus w procesie wulkanizacji, przy użyciu wysokiej temperatury. Wymagane są do tego specjalistyczne maszyny, dostosowane do konkretnego modelu opony, dlatego zazwyczaj stosuje się je w przypadku drogich, markowych opon znanych producentów. Jednakże, dzięki temu iż guma jest złączona w procesie wulkanizacji, opony te są niemal jak nowe.
Ile kosztuje bieżnikowanie opon?
Koszt bieżnikowania opon rzecz jasna różni się w zależności od modelu opony, jej rozmiaru, zastosowanej mieszanki gumowej, oraz metody bieżnikowania. Można przyjąć, że bieżnikowanie jednej opony kosztuje od 100 do 300 złotych, w efekcie dając oponę tańszą o 30-60% od nowej.
Czy opony bieżnikowane są bezpieczne?
Jak w przypadku wszystkich, także nowych opon – wszystko zależy od jakości, zarówno przeprowadzonego bieżnikowania, jak i zastosowanej opony oraz gumy. Tak jak tanie opony są gorsze od drogich i markowych, tak i opony bieżnikowane będą nieco gorsze od oryginalnych. Możliwe jest jednak, że wysokiej klasy opony bieżnikowane przez profesjonalną firmę będą lepsze nawet od nowych, ale tanich opon. Przede wszystkim ważne jest, aby korzystać z usług sprawdzonych i zaufanych specjalistów.
Bieżnikowanie opon – zalety
Bieżnikowanie opon posiada szereg zalet, dla których takie rozwiązanie jest stosowane. Są to:
- ekologia – bieżnikowanie opon zużywa znacznie mniej surowców i energii (20-30% tego co potrzebne jest aby wytworzyć nowe opony), a więc jest bardziej przyjazne dla środowiska niż kupowanie nowych opon
- niższy koszt – bieżnikowanie opon wychodzi o 30-60% taniej niż zakup nowych
- lepsze odprowadzanie wody i śniegu – opony bieżnikowane mają nieco głębszy bieżnik niż oryginalne, co pozwala lepiej odprowadzać wodę lub śnieg (w przypadku opon zimowych)
- możliwość wyboru nowej rzeźby bieżnika
- odpada problem utylizacji starych opon, gdyż są one wykorzystane ponownie
- w przypadku samochodów ciężarowych – mniejsze ryzyko i gigantyczna oszczędność, gdyż opony ciężarowe są projektowane z uwzględnieniem bieżnikowania, które może być wykonywane nawet kilkukrotnie na tym samym korpusie
- warto bieżnikować opony dobrej jakości, a co za tym idzie – drogie. Zapewnia to większą różnicę w cenie oraz większą szansę na to, iż bieżnikowanie zostanie przeprowadzone poprawnie, niż w przypadku kiepskich opon
Bieżnikowanie opon – wady
Jak wiadomo, każde rozwiązanie które ma swoje zalety, ma również swoje wady. Oto one:
- ryzyko iż bieżnikowanie nie zostało wykonane poprawnie – zwłaszcza gdy kupujemy opony z niepewnego źródła lub regenerujemy je w niezbyt dobrym zakładzie
- gorsze parametry – mogą to być dłuższy czas przyspieszania i hamowania, większy hałas, gorsza przyczepność, niższy komfort jazdy
- wygląd bieżnika może różnić się od oryginału – a więc nie pracować dokładnie tak samo, jak zostało to zaplanowane przez producenta opony
- możliwe wyższe spalanie niż w przypadku nowej opony
- opony bieżnikowane są nieznacznie cięższe niż fabryczne – różnica ta wynosi 5-20% dodatkowej wagi
- bieżnikowanie ma sens tylko w przypadku generowania dużych przebiegów – jeśli robimy rocznie niewielkie dystanse i jeden zestaw opon starcza nam na 5 lub więcej lat, guma korpusu może być zbyt stara, aby nadawała się do bieżnikowania
Czy warto kupić opony bieżnikowane?
To czy warto kupić opony bieżnikowane lub regenerować swoje zużyte opony zależy od wielu czynników. Jest to bardzo polecane w przypadku samochodów ciężarowych, których opony są specjalnie do tego projektowane, a samochody generują bardzo duże przebiegi. Jest to również opcja dla kierowców, dla których znacznie bardziej niż optymalne parametry, liczy się ekonomia lub ekologia, oraz generują duże przebiegi. W przypadku gdy jeździmy ostrożnie i bezpiecznie, lekka utrata parametrów opon nie ma aż tak dużego znaczenia, a opony bieżnikowane zawsze będą znacznie lepsze niż opony z zużytym bieżnikiem. Jeśli więc nie stać nas na zakup nowych opon, a mamy do wyboru jeżdżenie na zużytych, lub bieżnikowanych – zdecydowanie warto wybrać bieżnikowanie. Z kolei jeśli zależy nam na optymalnych parametrach jezdnych, maksymalnym skróceniu czasu przyspieszania i hamowania, oraz idealnej pracy opon – lepszym wyborem jest zakup nowych opon, gdyż wtedy mamy co do nich pewność. I jak zawsze – ekonomii nie da się oszukać. Tanie opony zawsze będą gorsze od drogich. Duże znaczenie ma zarówno marka opony i zastosowana w niej mieszanka gumowa, jak i kto przeprowadza regenerację opon. Profesjonalnie regenerowane opony uznanej i sprawdzonej marki mogą być lepsze niż nowe, ale tanie i kiepskie opony. Z kolei nowe opony prosto od producenta zawsze będą lepsze niż te same, lecz bieżnikowane opony.
Pogłębianie bieżnika – opcja na przedłużenie przebiegu opony
Oprócz nakładania całkowicie nowego bieżnika, w wielu oponach możliwe jest rozwiązanie pośrednie, czyli pogłębianie bieżnika. Polega ono na pogłębieniu bieżnika w nieco już zużytej oponie, aby poprawić jej parametry jezdne. Pozwala to dodatkowo wydłużyć żywotność opony o 25%. Nie jest to rozwiązanie tak długotrwałe jak nałożenie nowego bieżnika, ale pozwala ono zwiększyć przebieg na jednym zestawie opon. Szczególnie ekonomicznym rozwiązaniem może być połączenie obu procesów – najpierw pogłębienie bieżnika nowej opony aby dodać kolejne 25% możliwego przebiegu, później nałożenie nowego bieżnika (+100% przebiegu), a następnie ponowne pogłębienie bieżnika (+25%). W efekcie żywotność jednego zestawu opon rośnie do 250% normy, jednak wymaga poprawnego przeprowadzenia obu procesów oraz zwiększonej ostrożności na drodze.
Inżynier Budownictwa na PW, Magister E-biznesu na SGH, przedsiębiorca, twórca Czytelni.pl
Z Internetem, copywritingiem i marketingiem jestem związany od 10 lat. Widziałem 90% kwejka i całych mistrzów, więc pracę magisterską napisałem o memach i viralach.
Interesuję się wszystkim, co ciekawe, głównie szeroko pojętym Internetem, finansami, biznesem i ekonomią. Moje hobby to boks i strzelanie z łuku.
Cenię proste i skuteczne rozwiązania. Wyznaję zasadę: „pracuj mądrze, a nie ciężko”, chociaż lubię dbać o jakość. Fascynuje mnie zasada Pareto oraz prawo przyciągania – to taka magia świata rzeczywistego! 🙂
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis