Joga – na czym polega i jak zacząć?

Joga
Joga fot. Maria Lindsey

W najprostszym ujęciu joga to zbiór asan, czyli pozycji, które wykonuje się najczęściej na boso. Czy to tylko tyle? Otóż nie. Tak naprawdę jest to podróż do siebie poprzez praktykę z ciałem, odkrywanie prawdziwej wolności, wrażliwości oraz świadomości zachodzących zdarzeń.

Joga – co warto wiedzieć?

Podczas praktyki asan zmienia się nie tylko ciało fizycznie, ale też psychika. Samodyscyplina i wytrwałość wpływa między innymi na zachowanie w sytuacjach stresowych i zwiększa się świadomość zachodzących stanów emocjonalnych. Uważna obserwacja pomaga w rozumieniu świata, który istnieje dookoła nas. Podczas zajęć należy przyglądać się swoim ograniczeniom oraz blokadom i nigdy nie forsujemy ciała. Źle wykonywana asana może być przyczyną kontuzji, dlatego w tej kwestii istotna jest nauka pod okiem nauczyciela, który skoryguje pozycję, jeżeli jest niewłaściwie ułożona. Doświadczony nauczyciel jest w stanie dobrać pozycje nawet dla dzieci czy przy określonych dolegliwościach. Trwanie w pozycji to nauka cierpliwości, co w dłuższej perspektywie buduje charakter. A co o jodze jeszcze warto wiedzieć? To nie tylko asany, to także  koncentracja, kontrola oddechu, medytacja oraz dyscyplina etyczna.

Joga – co nam daje?

Systematyczne praktykowanie asan oraz ćwiczeń oddechowych przynosi duże korzyści dla organizmu człowieka. Poniżej te, które są najczęściej wymieniane:

Joga Medytacja
Joga Medytacja fot. Daniel Torobekov
  • zwiększenie zakresu ruchów w stawach,
  • polepszenie elastyczności kręgosłupa,
  • poprawa krążenia,
  • dotlenienie,
  • zwiększenie odporności na sytuacje stresowe.

Przed podjęciem jakiekolwiek czynności sportowej, tak i w tym przypadku warto zapoznać się z  przeciwskazaniami do praktykowania jogi.

Jaki strój wybrać do ćwiczeń?

Do zajęć jogi nie trzeba być specjalnie przygotowanym, wystarczą szczere chęci 😊 i wygodne ubranie, niekrępujące ruchów. Podczas pozycji odwróconych np. stania na głowie, nie powinniśmy rozpraszać się koszulką, która spada pod szyję. Dlatego w przypadku kobiet biustonosz sportowy pod bluzką to jeden z lepszych pomysłów na ubiór, a luźne spodnie, legginsy czy zwykły dres nie będą przeszkodą w nauce asan.

Joga
Joga fot. Andrea Piacquadio

Na początku praktykowania jogi nie trzeba kupować maty, klocków czy paska. Większość studiów do jogi posiada akcesoria w sali do dyspozycji uczestniczących. Wraz z nauką można zauważyć, że joga to nie tylko pozorne trwanie w bezruchu, to także propozycja na uczestnictwo w zajęciach dynamicznych, dlatego wygodny ubiór jest tak ważny.

Jak zacząć?

Zajęcia dla początkujących to odpowiedź na wszelkie wątpliwości związane z nauką jogi, a gdy nauczyciel jest uważny, to potrafi zaopiekować się uczniami. Umiejętne wytłumaczenie pozycji, ćwiczeń oddechowych jest bardzo istotne, ponieważ oddechem możemy rozgrzać ciało, ochłodzić, uspokoić lub pobudzić. Podobnie z asanami, które podczas praktyki lub po niej mogą uwolnić emocje zablokowane w ciele.

Jeżeli miałeś/aś kontakt z praktyką jogi, podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu, a dla osób pragnących zgłębić tajniki jogi nie tylko na macie 😊 polecam zapoznanie się z literaturą tematu.

Źródła:
A. G. Mohan, Joga dla ciała, oddechu i umysłu, Gliwice: Helion 2016, s. 44.
B. K. S. Iyengar Joga światłem życia, Łódź: Galaktyka Sp. z o. o. 2006, s. 9.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*